Od piątku Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg i Grupę Orlen Neptun wiąże list intencyjny w sprawie utworzenia w Kołobrzegu portu serwisowego dla przyszłych morskich farm wiatrowych, które powstaną na Bałtyku na Ławicy Odrzańskiej, w niedalekiej odległości od miasta.
O boomie przeładunkowym w polskich portach, wyzwaniach i potencjale branży, kierunkach rozwoju oraz ważnej roli kolejnej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawiamy z Michałem Śmigielskim, prezesem Morskiej Agencji Gdynia.
Wojewoda Pomorski zatwierdził projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielił pozwolenia na budowę portu serwisowego Baltic Power w Łebie.
W kołobrzeskim porcie z roku na rok rosną przeładunki, a jego nowoczesną marinę obierają za cel nie tylko europejscy żeglarze. Miejska spółka zarządzająca portem sprostała wojennemu wyzwaniu – tysiące ton ukraińskiego zboża odpłynęły stąd do Rotterdamu. Niedaleka przyszłość to port serwisowy dla morskich elektrowni wiatrowych i plany inwestycji, które podniosą rangę portu z korzyścią dla całego regionu.
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło zmianę koncepcji dotyczącej budowy dużego portu zewnętrznego w Ustce. Zamiast tego, port będzie dostosowany wyłącznie do potrzeb serwisowania morskich farm wiatrowych.
Ministerstwo Infrastruktury udostępniło na Twitterze informację zaprzeczającą medialnym doniesieniom, jakoby całkowicie zrezygnowało z przebudowy usteckiego portu.
PGE Polska Grupa Energetyczna udostępniła film, który w ciekawy sposób pokazuje rolę, jaką spełnia port serwisowy dla morskich farm wiatrowych. W 2026 roku PGE Baltica uruchomi swoją bazę operacyjno-serwisową na terenie portu w Ustce. Dodatkowo planuje tam budowę Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej.
Prezes Orlenu, Daniel Obajtek poinformował w mediach, że koncern planuje rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej na Morzu Bałtyckim na początku 2024 roku.
“Centrum informacji o morskich farmach wiatrowych Bałtyk” rozpoczęło swoją działalność w Łebie. To pierwszy w Polsce całoroczny punkt informacyjno-edukacyjny o morskiej energetyce wiatrowej. Jednym z jego najważniejszych zadań jest szerzenie wiedzy na temat wspólnych projektów realizowanych na Morzu Bałtyckim przez Equinor i Polenergię. W uroczystości otwarcia wzięli udział przedstawiciele polskiego Parlamentu, władz wojewódzkich i samorządowych oraz działacze lokalnych organizacji.
Powstająca w Polsce morska energetyka wiatrowa będzie potrzebować wielu zasobów i wykorzysta zarówno te największe porty, jak i te małe, a pewnie sięgnie także za granicę. O wykorzystaniu polskich portów dla offshore rozmawiali uczestnicy jednego z paneli dyskusyjnych podczas drugiego dnia Kongresu Polskie Porty 2030.
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych
Saperzy zabezpieczyli niewybuch z czasów II wojny światowej znaleziony w Porcie Gdynia
Nieprawidłowości w Polskiej Grupie Zbrojeniowej? Zapłacono za ubezpieczenie fregat, choć budowa dopiero ruszyła
Tokyu Land i SolarDuck zakończyły budowę pierwszej w Japonii morskiej elektrowni słonecznej
Wycieczkowce w 2023 przewiozły rekordową ilość pasażerów
Wiceszef MI: o 33 mln zł więcej środków w programie dot. budowy drogi wodnej przez Mierzeję